top of page

ISLAND 2016

-  Referat 2016 -

LITLAÁ 1. mai til 6. mai

Antall stenger 5, hele elven med over 80 pooler pluss nye strekninger..

Reisen fra Norge til Island og Litlaa gikk etter planen og vi ankom lodge i god tid denne ettermiddagen 30. april. Vi kjørte direkte til noen av de øverste poolene i elven ved ankomst Litlaa. God fiskefeber allerede blant de 5 fiskerne og stemningen steg direkte etter at vi noterte fisk rulle i overflaten. Blir vanskelig å sove, var en av kommentarene da vi stod og speidet nedover Hoffdata, en av elvens beste pooler. Elven fremstod forholdsvis høy med en fin blanding av kaldt vann og varmt vann fra varmekilden Brunnar. Denne unike kombinasjonen av varmt vann og naturlig kaldt vann gjør hele elven til en helt spesiell opplevelse langt utover selve fisket.

Stemningen var høy da vi ankom elven fullrigget og fikk se enorme mengder fisk beite denne morgenen 1. mai. Forholdene var nærmest perfekt. Lufttemperaturen på mellom 4 og 8 grader. Lite vind og de fleste poolene ufisket. For en dag det skulle bli. Fritz fra Oslo som besøker Litlaa og Island for første gang satt på en tørrflue på femmerstanger. Det gikk bare noen kast før Fritz første Islands ørret var i håven, på tørrflue. Herlig. Asle fra Trondheim fisket sine første kast i Borghildarnes. En nydelig pool med alt en ørretfisker kan ønske seg av standplasser, uansett vannstand. Her ble det hugg på første runde og Asle fikk også landet sin første brunørret denne nydelige morningen i Litlaa. Vi vet alle hvor herlig det er å starte en fisketur med fisk ganske raskt. Får liksom godfølelsen. Godfølelsen var det flere som fikk denne morningen. Både André, Asle N. og Jarle fikk herlige opplevelse og landet mange fisk. Disse tre er med til Litlaa for andre gang og er kjent med forholdene og har allerede sine favoritt pooler. Det er jo herlig. Asle N. fra Bergen landet sin største for dagen i en av de øverste hølene og denne fisken var på 60 cm. Vi gratulerer så mye til Asle N. og alle i gruppen for en helt utrolig første fiskedag. Når alle 5 fiskere hadde skrevet inn sine fisker i fangstboken denne kvelden talt vi 30 fisk landet, helt fantastisk. Dagen ble rundet av med en herlig middag som bestod av lam/ saus, søtpotet og salat, helt topp. Vi var alle enige om at livet som ørretfisker i Litlaa kan være herlig, dette var en av de dagene.

Dag 2

Dag 2 skulle bli en tøff dag med kald vind fra nord med enkelte regnbyger. Surt rett og slett. Men for en dag dette skulle bli for Jarle fra Bergen. Jarle tok utfordringen og fisket en NY elv som renner i området og som ingen utenom en Islending har fisket tidligere. Her fikk Jarle flere flotte fisker og mistet flere. Med andre ord en skikkelig eksplorer dag som gav gode minner. Senere på ettermiddag fulgte Jarle opp med en brun-ørret på 76 cm samt noen mindre. Hvilken dag og action for Jarle. Vi er sikker på denne dagen vil huskes for lang tid og med Champagne som avslutning ble denne forholdsvis kalde vårdagen i Litlaa en fantastisk opplevelse. Fritz knekte koden og landet 4 flotte fisker i området rundt kanalen og Hoffdata. Den ene av fiskene var det vi kaller et prakteksemplar av en brunørret på ca 2,4 kg. Totalt landet vi 23 fisk denne dagen og med tanke på den kalde vinden fra nord er det bare en ting å si, strålende gutter og stor takk til dere alle for at det er så hyggelig å skrive referat.

Dag 3

Dag 3 skulle vise seg å bli en helt spesiell dag for André. Han tok turen til nedre del av Kuaflaga. Dette er en stilleflytende pool som vi ofte ser fine fisker rulle i overflaten. André satte på en av våre streamere, som vi har spesiallaget for Litlaa, og lot fluen vandre rolig over hølen. Da kom fisken som en rakett fra sin standplass og tok direkte. Det ble en fantastisk fight og etter ca 12 - 15 minutter kunne Andre endelig styre fisken inn i håven, som egentlig var altfor liten for denne kubben. Fisken var en gullfarget ørret med store fine prikker langt ned mot buken. Ved kontrollmåling viste målebåndet 64 cm. For en fisk, gratulerer så mye Andre. Like etter var det Asle fra Trøndelag sin tur til å lande en feit, sprek fisk, denne gang i Hoffdata. Denne poolen er bare helt nydelig og smilet til Asle var ikke til å ta feil av, dette var moro. Gratulerer Asle.

Dag 4

Dag 4 ble en kald og vindfull dag. Men store fiskeopplevelser ble det på rekke og rad. Fritz avsluttet denne fiskedagen med å lande fisk nr 26 for gruppen med en ørret på 70 cm i den såkalte blå timen i Hofdata. Fisken stakk som en prosjektil av gårde nedstrøm og Fritz måtte parere det ene utraset etter det andre. Heftig og stor grattis til Fritz som tidligere på dagen hadde landet 3 flotte fisker i øvre del av strekket. Dagens middagsmåltid var hjemmelaget fiskesuppe, den var fantastisk og stor takk til kokken Bara. Ingenting er som en varm god fiskesuppe etter en litt kald og vindfull dag ute.

Dag 5

Vi våknet på dag 5 til kald vind og sludd i luften. Stemningen var likevel god og alle i gruppen vet at selv med slike forhold kan det bli store fiske og natur opplevelse i Litlaa. Det tok heller ikke lang tid før dagens første brun-ørret var i håven. André var igjen på rett sted til rett tid, i Kuaflaga. En stilleflytende høl med flere litt dypere små groper som fisken trives godt i. Fisken tok på en streamer, vår spesielle, og var på 63 cm. En ny strålende opplevelse for André og som dermed landet sin fisk nr 29 så lang på denne turen, helt fantastisk. Asle K. fikk en skikkelig opplevelse med vår nye streamer. 5 flotte ørret tok fluen denne formiddagen i området ovenfor og nedenfor Hoffdata. Alle feite fine fisker som satte FishFinder stangen i kraftig bue flere ganger. Strålende opplevelse med andre ord.

Dag 6

Siste og 6 fiskedag i Litlaa. Du verden kor fort dagene går her borte, var de fleste rundt frokostbordet enige om denne morgenen. Været var fortsatt kjølig med 4 grader og flau vind. Egentlig ganske fine forhold når en tenker på årstiden. André tok turen til noen av de nederste hølene vi prioriterer på denne tiden av året. Det ble suksess direkte med to flotte fisker i henholdsvis Kilar og Bodavad, samt en flott fisk mistet i Kilar. Asle K. var også heldig og fikk landet brun ørret i Hofdata. Steameren Asle benyttet er samme som har gitt mange flotte fisker på denne turen, vår spesialstreamer for Litlaa fisket med fri drift.

Siste kveld ble det servert grillmat. Og stemningen var helt på topp. Eneste minus var at det er lenge til vi igjen kan ta våre neste kast i Litlaa. Denne elven og området rundt er så spesielt og har så mange kvaliteter for oss fluefiskere at det er en sann fornøyelse å vandre fra høl til høl på jakt etter ny drømmefisk. Blir helt hektet rett og slett.

Stor takk til alle som var med og gjorde dette til en slik flott opplevelse på alle måter. En ekstra stor takk til vår eminente kokk, Bara, som serverte herlig mat til alle måltid. Vi har alle gledet oss til å komme inn og sette oss til bords, hver eneste dag. Ser allerede frem til vår neste tur til denne unike elven og områdene rundt. Vi kan ikke forvente å lande over 125 fisk som vi gjorde på denne turen men vi lever i håpet om mange gode fiske og natur opplevelser i Litlaa og områdene rundt i tiden som kommer. Flere bilder fra turen under tekst.

Intern: Håper Roy er der neste år, bare mye større.